Studiul ”Omenia ajută compania”

Scris de:

Sponsoring licensed photo

Astăzi a fost publicat un nou studiu care ne arată, ca și în trecut, potențialul semnificativ și încă prea puțin utilizat al facilităților fiscale pe care societățile comerciale din România le au la dispoziție pentru a susține sectorul nonprofit.

Vă prezentăm, în continuare, câteva din concluziile acestui studiu, așa cum le-am aflat în cursul evenimentului de lansare.

Studiu EY şi ViitorPlus: Companiile din România utilizează doar limitat anumite facilităţi fiscale pe care le au la dispoziţie

– 45% dintre companiile respondente au utilizat până acum varianta achiziției de produse de la unitățile protejate în locul plății fondului de handicap către stat

– 54% dintre companii au direcționat fonduri pe baza legii sponsorizării către sectorul non-guvernamental în 2014

– Doar 9,48% dintre persoanele adulte cu handicap din România sunt active pe piaţa muncii, în comparaţie cu 45.8% din UE

Implicarea companiilor din România în societatea civilă este încă la început, deşi ele au la dispoziţie o serie de facilităţi fiscale gândite să încurajeze acest lucru, arată studiul lansat astăzi de EY România şi Asociaţia ViitorPlus, Omenia ajută compania. Corporaţiile sunt deocamdată cele mai implicate şi informate în acest sens, miza acestui studiu fiind atragerea companiilor la toate nivelurile şi din întreaga ţară pentru a se implica activ în comunitate.

Studiul EY şi Asociația ViitorPlus se bazează pe un chestionar aplicat în luna martie 2015, la care au răspuns 294 de companii din întreaga ţară. Analiza s-a axat pe modul în care companiile utilizează facilităţile fiscale pe care le au la dispoziţie pentru a contribui în comunitate, precum achiziţia de produse şi servicii de la Unităţile Protejate şi direcţionarea de fonduri către sectorul ONG prin legea sponsorizării.

În România, numărul persoanelor cu dizabilități angajate este foarte mic – doar 9,48% dintre persoanele adulte cu handicap cu vârsta între 18-60 ani. Prin comparație, în Uniunea Europeană, 45.8% din persoanele cu dizabilități sunt persoane active pe piața muncii[1]. În plus, conform unui studiu derulat de fundația Motivation, incidența neșcolarizării este de şapte ori mai mare în rândul persoanelor cu handicap, comparativ cu populația generală.

De ce nu achiziționează companiile produse de la unitățile protejate?

Doar 45% dintre respondenţii la sondaj au spus că au utilizat până acum varianta achiziției de produse de la unitățile protejate în locul plății fondului de handicap către stat. Cel mai puţin au utilizat această facilitate companiile din industria farmaceutică, transport și servicii profesionale.

Deși spectrul de servicii și produse oferite de unitățile protejate este foarte variat, companiile respondente spun că nu sunt suficient de informate în acest sens. 48% dintre cei care au evitat să utilizeze această facilitate fiscală spun că nu achiziţionează produsele și serviciile unităților protejate întrucât acestea nu sunt de interes pentru activitatea firmei, 12% dintre respondenți pentru că nu au suficiente informații despre calitatea și credibilitatea produselor sau serviciilor oferite, iar 18% pentru că nu cunosc prevederile legii.

De cealaltă parte, motivația principală a companiilor respondente care aleg să colaboreze cu o unitate protejată este pentru 52% facilitatea fiscală oferită prin care își reduc costurile (utilizarea fondului de handicap), pentru 32% susținerea persoanelor cu dizabilități angajate în cadrul acestor unități protejate și pentru 11% inițierea unor practici de business responsabile.

În funcție de tipul de produse și servicii achiziționate prin utilizarea fondului de handicap, 37% dintre companii achiziționează produse de birotică și papetărie, 12% achiziționează produse și servicii pentru IT și câte 9% achiziționează produse promoționale, respectiv produse textile.

Companii care au achizitionat produse de la unitati protejate

Cum află companiile despre unităţile protejate?

Companiile respondente spun că aleg să colaboreze cu unităţile protejate în urma recomandărilor personale pe care le primesc (38%), a verificării statusului financiar al acestora pe website-ul Ministerului Finanțelor (26%) sau pe baza unei simple verificări a website-ului unităților protejate (25%).

În România există 706 unități protejate acreditate în 2015, dintre care 150 în București, 47 în Cluj, 34 în Brașov, 29 în Timiș și 24 în Prahova. Județele cu numai o singură unitate protejată sunt Gorj, Ialomița și Mehedinți. Acestea oferă o gamă largă de produse și servicii: confecționare produse textile, servicii medicale, asamblare și reparare computere, servicii de curățenie, consultanță în afaceri, tipărituri, organizare de cursuri, servicii aferente agențiilor de publicitate, organizare de evenimente, vânzare și intermediere, ș.a. Lista completa a unităților protejate poate fi descărcată accesând website-ulMinisterului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor vârstnice

Cum folosesc companiile din România legea sponsorizării?

Deși 74% dintre companii menționează criteriile sociale și de mediu ca fiind importante pentru ele, doar 54% dintre companiile respondente spun că au direcționat fonduri pe baza legii sponsorizării către sectorul non-guvernamental în 2014.

Companiile cu venituri de peste 100 de milioane de Euro sunt cele care direcţionează în cel mai mare procent fonduri către ONG-uri pe baza legii sponsorizării. Astfel, 75% dintre acestea utilizează această facilitate fiscală, în timp ce mai puţin de jumătate dintre companiile cu venituri de până la 15 milioane Euro direcţionează bani către sectorul ONG prin legea sponsorizării.

În funcție de sectorul de activitate, primele trei industrii cu cele mai multe companii care au direcționat fonduri pe baza legii sponsorizării în 2014, sunt: servicii profesionale (în proporţie de 100%), petrol și gaze (88%) și IT, software și internet (80%). Domeniile către care companiile au direcționat fonduri pe baza legii sponsorizării în 2014 sunt: educație (26%), sănătate (22%), protecție socială (21%), sport (15%) și doar 8% pentru artă și 6% pentru mediu.

Companii care au folosit legea sponsorizarii

[1] conform unui studiu Academic Network of European Disability Experts (ANED) realizat în 2010

***

Puteți citi mai multe despre concluziile acestui studiu aici:

Raport_Omenia ajuta compania_EY Romania ViitorPlus

Despre studiul “Omenia ajută compania”

Studiul „Omenia ajută compania” analizează percepțiile companiilor din mediul local de afaceri cu privire a la utilizarea facilităților fiscale existente în Codul fiscal românesc și care permit direcționarea de fonduri către unități protejate sau către sectorul ONG. El este realizat de Asociația ViitorPlus împreună cu EY România  pe baza analizării rezultatelor obținute în urma aplicării unui chestionar online la care s-au primit 294 de răspunsuri în luna martie 2015. La studiu au răspuns reprezentanţi la nivel executiv din companii din întreaga ţară şi din cadrul tuturor sectoarelor de activitate. 25% dintre companiile incluse în studiu au venituri sub 1 milion Euro, 27% au  venituri între 1 şi 14,9 milioane Euro, 19% au venituri între 15 si 49,9 milioane Euro, iar 29% au venituri de peste 50 milioane Euro.

0

Adauga un comentariu